Beschikbare cursussen

Social media zijn een geweldige kans om met je klanten in contact te komen. Zo kun je erachter komen wat ze nodig hebben, waar ze naar zoeken en wat jij ze dus het beste kunt bieden! Maar doe je dit zonder een goed plan, en zonder goede tools, dan loop je de kans dat je veel tijd en geld verkwist zonder iets te bereiken. Daarvoor is dus deze cursus!

  • Social Media: Moeilijkheden en mogelijkheden 
  • Zorg dat je een plan hebt 
  • Wet- en regelgeving: wat je moet weten
  • Zonder tools red je het niet 
  • Meten is weten

Als eigenaar van een webwinkel beschik je hoogstwaarschijnlijk over een Google Analytics account. En heb je er weinig aan. Omdat het, als je er zo in bladert,meer een onoverzichtelijke bak cijfers is, dan een helder overzicht. Daarom leer je in deze cursus hoe je dit oplost. Je leert om te beginnen hoe je de extra functies aanzet, die je helpen je bezoekers, en hun aankoopgedrag echt te leren kennen. Daarna zie je hoe je, met dashboards rapportages en filters, precies die overzichten aanmaakt die je gaan helpen succesvol te worden met je shop. 

  • Google analytics starten 
  • Wijs worden uit Google Analytics 
  • Wat werkt? Check je tijdslijn! 
  • Wie zijn je bezoekers? 
  • Hoe komen mensen op je site? Kijk naar je kanalen 
  • Wat zoeken je bezoekers? 
  • Wie koopt er bij je? En wat kopen ze? 
  • Bereik je je doelen met je site? 
  • Rapportages:precies wat je wilde weten 
  • Dashboards: eindelijk overzicht 
  • Van analyse naar actie naar succes!

Deze cursus is speciaal bedoeld voor professionals, die willen weten wat van hun online marketing werkt, en wat niet. Vaak hebben ze deze informatie al, doordat ze Google Analytics hebben draaien. Maar meestal profiteren ze daar niet van. Dat komt het lastig is om wijs te worden uit de onoverzichtelijke bak data die Google Analytics is.

Deze cursus helpt door de informatie uit  Google Analytics inzichtelijk en daarmee bruikbaar te maken. Je begint met een bak loze cijfers, je eindigt met echt inzicht in je site, je bezoekers en je online marketing.

Dat doen we door:

  • de informatie compleet te maken ( door extra opties aan te zetten)
  • te helpen met het aanpassen en uitlezen van rapportages en dashboards
  • te laten zien hoe je met die informatie je doelgroep, en waar ze op reageren, duidelijk in kaart kunt brengen.

We werken met: 

  • tijdslijnen ( koppel acties aan resultaten, wat werkt en wat niet?)
  • zoekgegevens ( waar zoekt de bezoeker naar, en wordt het ook gevonden?)
  • demografische gegevens ( wie is je bezoeker? Interesses, achtergronden, locatie, leeftijd, etc) NB: deze gegevens zijn pas beschikbaar vanaf een paar honderd bezoekers per maand. Dit ivm privacy drempels. 
  • rapportages en dashboards (maken en uitlezen van heldere rapportages) 
  • doelen en resultaten ( werken met doelen in google analytics)
Extra's in deze cursus: vraag de docent - een persoonlijk certificaat - maatwerk  dashboards - een marketingplan werkboek

Google Analytics: Stop met raden, start met meten!

Wordpress is op dit moment hele populaire websitesoftware. Veel mensen zullen er daarom mee te maken krijgen.

Maar een Wordpress website bouwen, bijhouden en inzetten op een professionele manier, vergt aardig wat basiskennis. Die heb ik in deze cursus samengevat. Alle dingen je nodig hebt om een goede start te maken komen in deze cursus aan bod. 
Deze cursus is bedoeld voor beginners met Wordpress, die er even tijd in willen steken om er goed mee om te leren gaan. Dat kunnen ondernemers zijn, maar ook communicatie medewerkers en online marketeers. 

Je leert : 

  • hoe je een Wordpress website installeert (of hoe je daar omheen werkt) 
  • Hoe je de opmaak aanpast, 
  • hoe je tekst en afbeeldingen wijzigt, 
  • je website goed indeelt en voorziet van extra pagina's en blog berichten,
  • hoe je extra opties toevoegt,
  • en hoe je je site onderhoudt en veilig houdt. 

Als die basis eenmaal staat laat ik je zien: 

  • hoe je er een plan voor maakt, waarmee je er gericht mee aan de slag kunt 
  • hoe je eenvoudig zorgt dat hij goed vindbaar is, 
  • hoe je de content overal kunt delen, 
  • en hoe je kunt meten hoeveel bezoekers je krijgt. 
Zo kun je zien wat werkt en wat niet, en kun je je site steeds beter in gaan zetten. 

De cursus heeft de mogelijkheid om vragen te stellen. Je kunt terecht op het forum. Ik zal zeker aandacht besteden aan de antwoorden. 

Een website hebben is één. Zorgen dat hij ook gevonden wordt en bezoekers trekt is twee. 
Daarom kijkt deze cursus naar de eerste stappen die je kunt nemen om je site te optimaliseren voor Google. En naar de tools die je gaan helpen om te zien wat werkt, en wat niet! 

  • Hoe werkt een zoekmachine? 
  • Het begin (en hoe wordpress.com je helpt) 
  • Valkuil: afbeeldingen 
  • Vraag en aanbod: hoe bied je wat je klant zoekt? 
  • Je teksten aanpassen  
  • Heb je al bezoekers? Je statistieken lezen
  • Artikelen schrijven voor lezers en zoekmachines 
  • Linkbuilding: hoe en waarom
  • Je plan compleet: je resultaten meten en verbeteren!

Snel en gratis een professionele website opzetten op Wordpress.com, die je daarna eenvoudig kunt bijhouden. Dat leer je in deze cursus! 

  • Hoe werkt HTML 
  • Aan de slag met Wordpress.com 
  • Hoe werkt Wordpress 
  • Hoe werk je met Wordpress.com
  • Aandachtspunten bij het werken met de editor
  • Een goede webtekst schrijven
  • Online afbeeldingen en waar je op moet letten
  • Werken met het menu
  • Werken met widgets
  • Een contact- of bestelformulier toevoegen

Je hebt een website met interessante content; nu nog bezoekers! Hoe doe je dat, zonder geld en tijd te verspillen? Door te zorgen voor een goede strategie, waarin je tegelijkertijd werkt aan  je bekendheid en je vindbaarheid, door content te gebruiken die je al hebt. Zo simpel is het! 

  • Meer bezoekers naar je website: hoe doe je dat?
  • Werken met Google: criteria voor een goede site, Pagespeed insights, Google Analytics, Google search console
  • Werk met je klanten: hun vraag en jouw aanbod, je site optimaliseren, je blog starten, lezen en delen
  • Op naar succes: meten en verbeteren!

Beginnen met online marketing vergt een goed plan, goede tools en een goed inzicht in wat werkt en wat is toegestaan. Daar voorziet deze cursus in. Je bouwt je eigen marketingplan op, aan de hand van de casus van Albert Heijn. Zo kun je hun voorbeeld gemakkelijk omzetten in een eigen strategie!

  • Kennis maken met online marketing 
  • Aandacht trekken: online adverteren 
  • Werken met weggevers: verleid de klant tot contact 
  • Content marketing: introductie 
  • Wet- en regelgeving
  • Content maken: hoe doe je dat? 
  • E-mail marketing 
  • Social media inzetten 
  • Webcare: een must

SEO ( search engine optimalisatie) is het optimaal inrichten van je website, zodat Google hem meer waardeert als die van je concurrenten. Het is dus een continue wedstrijd om de gunst van Google. Maar verlies niet uit het oog dat het uiteindelijk om de klant gaat!

  • Een website optimaliseren: hoe doe je dat? 
  • Werken met SEO tools
  • De casus
  • Het uiterlijk van je site
  • Je onderwerp
  • Je website structuur
  • Je linkstructuur 
  • En het eindresultaat!

Een nieuwsbrief versturen met nieuwsbrief software - hoe werkt dat? Hoe maak je er iets moois van, hoe maak je een adressenbestand, hoe zorg je voor content, en hoe zorg je dat alles goed werkt? Dat laten we stap voor stap zien!

  • Waarom Mailchimp? 
  • Je lijsten klaarzetten 
  • Je lijsten vullen 
  • Je template 
  • Een template maken 
  • Werken met tags 
  • Je eerste nieuwsbrief klaarzetten 
  • Klaar voor de start? Versturen maar!